Голова Правління Промінвестбанку В. Башкіров: «Банк працює, як годинник!»

20 серпня 2015 21:48

Український Промінвестбанк потрапив до списку санкцій США. Причина в тому, що власником установи виступає російський Зовнішекономбанк. Який вплинуло це повідомлення на діяльність банку, як банк справляється з ситуацією і як планує розвиватися в майбутньому, прокоментував Голова Правління Промінвестбанку Віктор Володимирович Башкіров.

Український Промінвестбанк потрапив до списку санкцій США. Причина в тому, що власником установи виступає російський Зовнішекономбанк. Який вплинуло це повідомлення на діяльність банку, як банк справляється з ситуацією і як планує розвиватися в майбутньому, прокоментував Голова Правління Промінвестбанку Віктор Володимирович Башкіров.

– Вікторе Володимировичу, як позначилась інформація про санкції на роботі банку?
– Інформація про санкції істотного впливу на роботу банку не справила. Ми продовжуємо працювати стабільно, в штатному режимі, без будь-яких додаткових обмежень. У пакеті санкцій є обмеження на проведення розрахунків з юридичними і фізичними особами, які здійснюють господарську та іншу діяльність у Криму. Промінвестбанк не працює в Криму і не має активів і клієнтів у цьому регіоні.
Також є обмеження на запозичення на міжнародних ринках капіталу: існує заборона на залучення фондування на американському та європейському ринках на термін понад 30 днів для підтримки ліквідності, але ці обмеження вже нас торкнулися з введенням санкцій рік тому проти нашого акціонера – Зовнішекономбанку.
Нічого нового з погляду обмежень у цьому пакеті стосовно Промінвестбанку немає. Промінвестбанк не використовує міжнародне фондування ось уже два останні роки. І при цьому Банк має понад 3 млрд грн ліквідності станом на 01.08.2015 року.

– А як клієнти сприйняли це повідомлення?
– Без хвилювань клієнтів не обійшлося. І це цілком природно: ситуація в цілому нестабільна і клієнти насамперед думають про збереження своїх заощаджень. У перші 2-3 дні після появи новини до нас надходили запити від клієнтів. В основному просили роз'яснити суть повідомлення. Але за кілька днів, коли банк показав, що причин для занепокоєння немає, платежі проходять вчасно, банкомати поповнюються готівкою і т.д., кількість запитів практично зійшла нанівець.
У ситуації, що склалася, ми усвідомлюємо, що на українському ринку працюємо наче під збільшувальним склом: кожна наша дія розглядається дуже прискіпливо. Але це нас не лякає. Ми відчуваємо серйозну підтримку акціонера і не сумніваємося в його фінансових можливостях щодо підтримки Банку у разі потреби. За всі попередні шість років з моменту зміни акціонерів ПІБу не було жодного випадку невиконання Банком своїх зобов'язань. Упевнений, що і надалі не буде.

– Загальна політична ситуація і настрої в суспільстві відбиваються на поведінці клієнтів?
– Міграція клієнтів сьогодні відбувається в усіх банках. І причини тут криються не тільки в загостренні політичної ситуації. Ринок сповнений чуток про можливі банкрутства банків, наляканий діючими обмеженнями щодо розпорядження валютними заощадженнями, можливими нововведеннями. У той же час хочу особливо підкреслити, що всі, кого турбувало питання «національності» капіталу, вже давно прийняли своє рішення: продовжувати обслуговуватися, йти або зменшувати обсяг співпраці з тим чи іншим банком. Ми благополучно пережили міграцію клієнтів. І сьогодні можемо констатувати, що багато з них повернулися, переконавшись у надійності Банку. У нас спостерігається приріст клієнтської бази, вкладники та компанії довіряють нам свої гроші.

– Якось у вас все надто райдужно, хоча чимало банкірів і досі переконані, що залучати нових клієнтів, а тим більше вкладників, дуже складно...
– Багато залежить від того, як конкретний банк поводився щодо клієнтів у розпал банківської кризи. Згадайте зовсім недавній «банкопад», коли, здавалося, ще вчора надійні банки закривалися один за одним, не зумівши подолати кризу ліквідності. Ми вистояли. Не хочу сказати, що це було легко, але ще раз зазначу про особливу підтримку в цей час акціонера. Ті клієнти, які пішли від нас, не можуть поскаржитися на проблеми в обслуговуванні. Платежі у нас не затримувалися і не «зависали», а власники наших кредитних карток не знали і не знають, що таке додаткові обмеження або якісь ліміти на операції з їх картками.
Наші банкомати завжди були завантажені готівкою. Порівняйте з поведінкою інших банків, які «притримували» клієнтські гроші і таким чином намагалися виживати. Когось це врятувало, когось – ні. Можливо, прозвучить парадоксально, але саме ці випробування на міцність допомогли нам продемонструвати стійку роботу в найекстремальніших ситуаціях, заробити додаткові бали в очах своїх клієнтів. Люди, які обслуговуються в декількох банках одночасно, могли спостерігати і порівнювати.
З точки зору ринкової – суто банківської конкуренції – ми гідно пройшли ці складні випробування, не залишивши незадоволеним жодного клієнта. Зараз ми націлені тільки на зростання, розширення нашої присутності на ринку і зміцнення позицій.

– Ви можете проілюструвати свої твердження фактами?
– Звичайно. Промінвестбанк показав прогрес по ряду основних бізнес-показників, незважаючи на складні економічні, ринкові і політичні умови, що встановилися на українському банківському ринку. Банк займає 4-ту позицію за рейтингом НБУ за активами. У нас обслуговується понад півмільйона клієнтів юридичних і фізичних осіб. Банк входить до числа найбільших банків країни за обсягом депозитів. Обсяг коштів клієнтів на 1 липня поточного року склав 17 мільярдів гривень.
Не буду заперечувати, що ми, як і інші банки, представлені на ринку, піддалися зниженню ліквідності – це був об'єктивний виклик для всієї системи. Ми цей «ринковий шторм» подолали і провели перший раунд докапіталізації на 287 млн ??доларів наприкінці 2014 року. В 2015 році ще збільшили капітал на 303 млн доларів і до кінця 2016 року плануємо подальше збільшення.
Думаю, що ці цифри свідчать про націленість на довгострокову присутність і стабільну роботу в Україні. Такими показниками можуть похвалитися далеко не всі колеги по банківському ринку, хоча санкційні обмеження їх не торкнулися.
У нас висока ліквідність, до нас звертаються колеги по ринку за міжбанківськими кредитами: на міжбанківському ринку Промінвестбанк розміщує вільну ліквідність на суму понад 1 млрд гривень.

– Чи не відчуваєте ви негативного ставлення стосовно себе з боку регулюючих органів?
– Ні, не відчуваємо. Промінвестбанк входить до першої групи класифікатора НБУ за розмірами активів, до групи «найбільші». Промінвестбанк, згідно з класифікацією Нацбанку України, – один із системоутворюючих банків як на ринку, так і в економіці в цілому. Як я вже зазначав, – ми працюємо на українському ринку під пильною увагою. Це ж стосується і позиції регулятора. Як відомо, вже досить давно з боку Нацбанку діє режим посиленого моніторингу діяльності банків.
Це наче додаткова захисна опція для клієнта. До нашої діяльності або економічних показників немає претензій як з боку НБУ, так і з боку клієнтів. Ми дуже вдячні регулятору за його позицію: банки не поділяються на українські, російські чи західні. Всі вони – частина української фінансової системи, складова економіки країни, і всі можуть розраховувати на рівне ставлення регулятора до них.

– Нещодавно Промінвестбанк отримав статус банку-агента з виплат Фонду гарантування вкладів. Навіщо вам це?
– Вибір Фонду на нашу користь – це ще одне свідчення високого рівня стійкості Банку. Банки-агенти Фонду гарантування – це майже елітний клуб, до якого входить менше двох десятків банків з усієї системи. При виборі банків ФГВФО досить вимогливий до надійності банку, до того, як він виконує економічні нормативи, а їх в даному випадку краще виконувати з «запасом».
Можливості контролю та моніторингу діяльності банків-агентів у ФГВФО нині не гірше, ніж у НБУ. Звичайно, будь-який банк-агент повинен продемонструвати Фонду операційні можливості з обслуговування клієнтів проблемних банків – наша інфраструктура дозволяє обслужити клієнтський потік, що вимірюється десятками тисяч.
По-друге, входження Промінвестбанку до переліку банків-агентів ФГВФО – частина нашої оновленої ринкової стратегії, що передбачає розширення нашої присутності в роздрібному сегменті. Не секрет, та й практика вже показала, що багато клієнтів проблемних банків стають клієнтами банку-агента, залишають помітну частину отриманих компенсацій, користуються його банківськими продуктами.
Вкладники банків, що «прогоріли», – це складна, але дуже перспективна категорія клієнтів. Наше завдання – показати таким людям всі переваги співпраці з Промінвестбанком від моменту, коли вкладник проблемного банку вперше переступить поріг відділення ПІБу, до того часу, коли він стане нашим лояльним клієнтом. Практика багатьох банків-агентів показала, що це надскладне, але здійсненне завдання. Це свого роду професійний виклик всій команді Промінвестбанку – від правління і клієнтських служб до рівня менеджерів відділень на місцях.

– Які напрямки банківського бізнесу для вас є найперспективнішими в період кризи?
– Промінвестбанк традиційно вважався корпоративним банком. Зараз ми також маємо намір розвивати роздрібний напрямок бізнесу. Ми активно нарощуємо клієнтську базу і нам є над чим попрацювати. Нещодавно ми запустили ряд великих спільних з системними партнерами проектів. Наприклад,програма знижок з національною мережею АЗС Shell: гривня економії на кожному літрі пального – суттєва перевага для користування саме нашою карткою.
Інший приклад: спільний проект бонусів і знижок з мережами аптек «Аптека низьких цін» і медичних лабораторій «Сінево». Наша «Картка здоров'я» дозволяє отримувати знижки або бонуси, що сягають 20% від суми витрачених грошей – це досить помітна економія. Загальновідомо, що сьогодні у середнього українця в гаманці лежить 3-5 банківських карток, банкам уже «тісно» в цьому сегменті. Конкуренція вже не стільки за гроші, а просто за увагу клієнта, за активне користування карткою. Тому чергова – нова – має бути в рази сильнішою нинішніх за знижками, бонусами, можливостями отримати додаткові сервіси. Завдання – потіснити в повсякденному використанні ті картки, що були у людини досі. Зараз ми розширюємо і незабаром розпочнемо активно просувати в національному масштабі суттєві сервісні «начинки» та знижки для власників наших карток.
 

Джерело: minfin.com.ua