Практичні рекомендації

Шановний Клієнте! На підставі практики ПАТ «Промінвестбанк», а також аналізу інформації про шахрайство з платіжними картками на території України та за її межами, звертаємо Вашу увагу на найбільш поширені випадки шахрайства з платіжними картками та практичні поради щодо мінімізації зазначених ризиків.

Шахрайство в банкоматах банків (скімінг):

Близько 80% шахрайства із платіжними картками в Україні здійснюється через банкомати. Найпоширенішим способом шахрайства з банкоматом є скімінг (від англ. skimming – знімати) – такий вид шахрайства, при якому зверху картрідера встановлюється (зазвичай на клей) пристрій під колір банкомату, який «зчитує» платіжні картки при їх прийомі. PIN-код фіксується накладкою на клавіатуру або встановленою неподалік камерою. Отримані дані використовуються шахраями для виготовлення дублікатів платіжних карток.

Фальшивий банкомат:

Застосовується списаний корпус банкомату. Здійснюється встановлення програмного забезпечення, що може показувати на моніторі три фрази: «Вставте платіжну картку», «Введіть PIN-код», «Вибачте, банкомат тимчасово не працює». Клієнт, знизуючи плечима, йде шукати працюючий банкомат. Далі все відбувається точно так, як у схемі зі скімінгом (інформацію вже зафіксували в момент введення платіжної картки до карткоприймача).

Помічники біля банкомату:

Часто для доступу до платіжної картки необхідно знати унікальний PIN-код платіжної картки. Аферисти під виглядом особи, що стоїть у черзі до банкомата, використовують мініатюрні камери / мобільний телефон для того, щоб дізнатися комбінацію клавіш, які натискала жертва при введенні коду. Такі камери або зчитувальні карткові пристрої також можуть бути встановлені в безпосередній близькості від банкомату або на самому банкоматі.

Подвійні списання:

Цей вид шахрайства відбувається найчастіше тоді, коли Клієнт не бачить маніпуляцій персоналу торгових точок з платіжною карткою (наприклад, під час розрахунку в магазинах / торгових точках / аптеках / ресторанах / АЗС / готелях тощо). Технологія проста: касир / офіціант / менеджер або співробітник АЗС услід за легітимною операцією здійснює повторну, на таку  саме суму, тобто два рази використовує платіжну картку в терміналі. Клієнту при цьому для підпису віддається тільки один чек, на другому підробляється підпис Клієнта, і недобросовісний персонал набирає товар на таку саме суму в особисте користування.

Практичні рекомендації щодо зняття коштів у банкоматах:

1. Уважно вивчайте зовнішній вигляд банкомата і схожість з картинкою на екрані. Якщо зовнішній вигляд банкомату під час роботи з ним викликає підозру або явно видно наявність зовнішніх пристроїв, що не властиві банкомату, будь ласка, телефонуйте до підрозділу моніторингу шахрайства за тел.: +38 (044) 364-65-64.

2. Ніколи не пишіть PIN-код на платіжній картці і не зберігайте записаний PIN-код разом з платіжною карткою – це як залишити відкриту машину з ключами в замку запалювання. Вивчіть PIN-код напам'ять.

3. Ніколи і нікому не повідомляйте свій PIN-код. Його не має права вимагати у Вас ніхто: ані працівник Банку, ані працівник правоохоронних органів.

4. Ніколи не передавайте платіжну картку (або її скановану копію) іншій особі. Чи маєте Ви гарантію, що особа, якій Ви довірили платіжну картку, теж уважно читала цей матеріал?

5. Ніколи й нікому не повідомляйте номер своєї платіжної картки. Єдиний виняток – Контакт-центр Банку.

6. Ніколи не залишайтеся бездіяльними при втраті або крадіжці платіжної картки! Негайно повідомте Банк про цей випадок за телефоном Контакт-центру, номер якого рекомендуємо записати в мобільний телефон для оперативного блокування платіжної картки у випадку її втрати або крадіжки.

7. Ніколи не нехтуйте можливістю встановлювати ліміти на операції по платіжній картці. Якщо Ви не витрачаєте на добу більше тисячі гривень, навіщо встановлювати можливість витрачати більше?

8. Ніколи не користуйтеся банкоматами в безлюдному місці або на околиці міста. Взагалі найнадійніший банкомат  – це той, який знаходиться у відділенні Банку.

9. Ніколи не дозволяйте допомагати Вам здійснювати операції по платіжній картці в АТМ третім особам, не дозволяйте бачити платіжну картку та введення PIN-коду стороннім, хто стоїть у Вас за спиною.

10. Сплачуйте операції в торговельно-сервісній мережі (при розрахунку в магазинах / торгових точках / аптеках / ресторанах / АЗС / готелях та ін.) платіжною карткою лише власноруч, у крайньому випадку уважно стежте за діями касира / продавця.

11. Періодично здійснюйте зміну PIN-коду через перевірений банкомат Банку (розташований всередині відділення Банку).

12. Наполегливо рекомендуємо встановлення SMS-інформування щодо всіх операцій по Вашій платіжній картці на Ваш мобільний телефон.

Дивіться також: